Elk gebouw moet voorzien zijn van een huisnummer, niet alleen gezinswoningen, maar ook gebouwen voor administratief, commercieel of industrieel gebruik. Het vaststellen en wijzigen van de nummering van huizen en gebouwen is een bevoegdheid van het College van Burgemeester en Schepenen.
Doelgroep
Om een huisnummer aan te vragen is er steeds een stedenbouwkundige vergunning nodig:
- Bouw van een nieuwe woning of appartement
- Verbouwing van een eengezinswoning tot een meergezinswoning of appartement
- Samenvoeging van twee of meerdere woningen of gebouwen
- Opsplitsen van een woning of gebouw
- Oprichten van een handelszaak, bedrijf, vzw…
Neem voor een stedenbouwkundige vergunning contact op met de dienst ruimtelijke ordening.
Procedure
De dienst Ruimtelijke Ordening stuurt, na het afleveren van een stedenbouwkundige vergunning, automatisch de gegevens van de goedgekeurde vergunning door naar de dienst Burgerzaken voor toekenning of aanpassen van huisnummers aan de nieuwe situatie.
Eenmaal het nummer toegekend is, moet je het nummer zichtbaar vanop de openbare weg ophangen. Een nummerplaatje is te koop bij de meeste doe-het-zelf winkels.
Wat heb je nodig?
- adresgegevens
- kadastraal nummer
- plan woning/gebouw met alle bouweenheden
- evt. stedenbouwkundige vergunning